شهریور, 1398 بدون نظر مقالات

نکات و ترفندهای دستور زبان آلمانی

هنگامی که شما در حال یادگیری یک زبان جدید هستید ، دستور زبان اغلب دشوارترین بخش برای تسلط به آن زبان است. این بدان دلیل است که شما باید قوانین پیچیده ای را یاد بگیرید که کاملاً متفاوت از زبان مادری شما هستند. در زیر به نکات و ترفندهای زبان آلمانی و نحوه تسلط به دستور زبان آن می پردازیم …

نکات و ترفندهای زبان آلمانی

1. آشنایی با زبان آلمانی

به ندرت با یک سخنران غیربومی آلمانی آشنا می شوید که گرامر زبان آلمانی را کامل بلد باشد و این دو دلیل دارد :

  1. گرامر آلمانی برای تسلط بر مطالب علمی انجام می شود که بیشتر مردم مایل یا قادر به انجام آن نیستند.
  2. اکثر موقعیت ها خواستار دستور زبان کامل آلمانی نیست.

به یاد داشته باشید که آلمانی مانند انگلیسی یک خانواده زبانی در حال تکامل است. به عنوان مثال منطقه جنوبی ایالات متحده دارای لهجه های گوناگون است. به همین ترتیب انواع مختلفی از لهجه های آلمانی از جمله Plattdeutsch ، Bayerisches Deutsch ، Switschisch Ditsch و Hochdeutsch وجود دارند.

گرامر دقیق “هوچدوتش” در محیط های دانشگاهی و تجاری بیشتر دیده می شود. با این حال ، آلمانی ها از این که شما برای یادگیری زبان آنها وقت گذاشته اید ، هیجان زده می شوند ! در حقیقت ، بسیاری از آلمانی ها از مناطقی که دارای گویش نیرومندی هستند ، از انواع دستور زبان ها استفاده می کنند.

اگر دوست دارید که خودتان آلمانی یاد بگیرید یا به این دلیل که قصد مسافرت به آلمان را دارید و یا باید تاییدیه سفارت آلمان را برای مهاجرت به این کشور بگیرید و می خواهید با زبان آلمانی آشنا شوید ، ما برای شما در اینجا لیستی از دستورات آلمانی را به ترتیب اهمیت آورده ایم. ابتدا اسم ها و واژگان ، سپس ترکیب و اصطلاحات و در آخر موارد و جنسیت در این لیست قرار دارند.

2. قرض گرفتن از زبان انگلیسی

به یاد داشته باشید که آلمانی و انگلیسی زبانهای مرتبط هستند. باور کنید یا نه ، صحبت های روزمره خیابانی انگلیسی زبانان در سراسر جهان بیشتر مبتنی بر واژگان آلمانی است.  کلمات آلمانی که به معنای مشابه انگلیسی هستند و به عنوان شناخت از آنها یاد می شود.
به عنوان مثال : در انگلیسی فعل “نوشیدن” را داریم که مشابه کلمه آلمانی “trinken” است. به همین ترتیب ، وقتی فعل برای موارد و زمانهای مختلف مزدوج می شود ، تغییرات صدا موازی هستند. مثالهای زیر را ببینید :

  ( من آب نوشیدم )       English: I drank water
German: Ich trank Wasser
( من آب آشامیده بودم )   English: I had drunk water
German: Ich habe Wasser getrunken

در زیر چند نمونه دیگر از شناختهای آلمانی / انگلیسی آورده شده است :

( آواز خواندن )   Singen: to sing
( برای رسمی سازی )    Formalizieran: to formalize
( غرق شدن )    Sinken: to sink
( بد بو بودن )   Stinken: to stink
( رقصیدن )   Tanzen: to dance

بسیاری از کلمات دیگر مانند این موارد وجود دارد. با این حال مراقب باشید ، زیرا که شناختهای کاذب نیز وجود دارد و از الگوهای زوج پیروی نمی کنند.

3. Die Wortstellung: قاعده Verb-At-The End

اگر می خواهید روی یک قانون دستور زبان آلمانی متمرکز شوید ، این مورد را انتخاب کنید. زیرا اغلب برای دانشجویان دشوار است. آن را در زمان طولانی و سخت مطالعه کنید تا هنگامی که آن را کامل یاد بگیرید.
تقریباً در همه ی انواع جملات ، تمام افعال غیر از فعل اصلی به انتهای جمله می روند. مثال زیر را ببینید :

( دوست دارم بستنی بخورم )  English: I would like to eat ice cream
German: Ich möchte Eis essen

ببینید که چگونه کلمه “بستنی” در انتهای جمله قرار می گیرد ! اکنون به یک جمله ی دیگر نگاهی بیندازید. :

 ( من یک بار در برلین قدم زدم )  .English: I went walking in Berlin once
.German: Ich bin einmal in Berlin spazieren gegangen

دوباره موضوع “Ich” می آید ، سپس فعل اصلی. به دلیل تنش ، ما از “bin” به عنوان فعل اصلی استفاده می کنیم و “gegengen spazieren” را در انتهای جمله قرار می دهیم.

چیزهای دیگری در مورد نظم کلمه در آلمانی وجود دارد که باید بدانید ، اما فعل در آخر قانون اصلی است که به شما در یادگیری دستور زبان آلمانی کمک می کند.

4- مطالعه قوانین جنسیتی اسم

یکی از سخت ترین موارد یادگیری در زبان آلمانی ، یادگیری جنسیت است. که خوشبختانه مهمترین جنبه ی دستور زبان آلمانی است. اکثر زبانها به اندازه آلمانی دارای جنسیت نیستند. دانستن جنسیت شما باعث می شود تسلط شما به زبان آلمانی بیشتر شود.

نکات و ترفندهای زبان آلمانی

به عنوان یک گوینده غیر بومی باید دو نکته را به خاطر بسپارید:

1.با جنسیت به عنوان بخشی از کلمه رفتار کنید. هنگامی که یاد می گیرید کلمه “ماشین” را بگویید ، آن را به عنوان “das Auto” یاد بگیرید و نه فقط “خودکار”.

2.قوانین جنسیتی را مطالعه کنید. هرچند آنها تعدادی بیشمار و دلپذیر هستند ، اما باعث صرفه جویی در وقت می شوند. یک قانون می تواند شما را از حفظ صدها جنس اسمی نجات دهد. بنابراین انجام این کار ارزشش را دارد.

برای مثال چند نمونه را با هم ببینیم :

همه ی اسم جمع ها ، جنسیت زنانه می شوند : این قانون اصلی جنسیت است که می تواند بر معنا تأثیر بگذارد. بعضی از اسم ها را نمی توان بین یک جمع و یک شکل غیر جمع تشخیص داد. به عنوان مثال : کلمه “window” ، “das Fenster” است و کلمه “windows” ، “die Fenster” است. پس میبینیم که دوباره این قانون هیچ استثنائی ندارد. بنابراین به راحتی می توان آن را به خاطر آورد.

تقریباً تمام رودخانه های خارج از اروپا مردانه هستند : به نظر می رسد برخلاف گرامر است. با این حال به این فکر کنید که چند اسم رود را باید حفظ کنید. یک استثناء رایج ، رودخانه ی “تیمز” در انگلستان است. در غیر این صورت ، شما باید دریل نیل ، درما آمازوناس ، در یوکان ، در می سی سی پی و غیره را حفظ کنید.

بسیاری از راهنمایی ها و ترفندهای مربوط به دستور زبان آلمانی مانند این مطالب وجود دارد. این ترفندها به شما کمک می کند در وقت خود صرفه جویی کنید و خیلی سریع تر به سراغ گرامر بروید. همیشه بهتر است این نکات را با یک شخص باتجربه که زبان را می داند مرور کنید و گسترش دهید!

منابع: takelessons

 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *